Společně s EET musely logicky přijít i kontroly, zaměřené na jeho dodržování. Jeden z vašich zákazníků může být ve skutečnosti z Finanční a Celní správy ČR. Nebo i nadmíru všímavý občan, pro nějž je dodržování pravidel nadevše. Pokud se snažíte EET šidit (což, jak se ukazuje, dělá nemálo podnikatelů), můžete mít zkrátka zaděláno na problém. Zjistěte více o tom, čeho se lze od takové kontroly nadít.
Kontrola dodržování EET – online monitoring a následná návštěva vašeho podniku
Většina podniků je Finanční správou monitorována pouze online za pomocí datové analýzy, která porovnává a vyhodnocuje tržby z prodejen a obchodů podobné velikosti a charakteru. Jestliže na základě toho vzejde podezření z krácení tržeb, může se podezřelý „těšit“ na fyzickou návštěvu kontrolora.
Kontrolor se pak přesvědčí, zda je při nákupech řádně vystavena účtenka obsahující veškeré potřebné údaje, tedy:
- DIČ (daňové identifikační číslo)
- Číslo provozovny a pokladny
- Pořadové číslo účtenky
- Datum a čas přijetí tržby (a to na sekundu přesně)
- Částku tržby
- Bezpečnostní kód poplatníka
- Režim tržby (zpravidla „běžný“ či „zjednodušený“)
- Fiskální kód (při evidenci v běžném režimu)
Kromě řádného vystavení účtenky bude kontrolu zajímat také, zda došlo k řádnému odeslání o tržbě.
Co si počít, pokud k vám kontrola zavítá?
V první řadě byste měli vědět, že kontrolor vás nesmí bez vašeho souhlasu natáčet. Vy to ale udělat smíte – v případě, že se úředník chová neslušně či provokativně klidně neváhejte učinit patřičný záznam jeho jednání.
Kontrolor zpravidla zboží, které za účelem kontroly zakoupí, opět vrátí a takto de facto od smlouvy odstoupí. Nevratné zboží (třeba oběd v restauraci) je hrazeno finanční správou.
Pokud s vámi kontrolor zamýšlí řešit případné nedostatky či chyby, je povinen prokázat se služebním průkazem Celní nebo Finanční správy. Jestliže tak neučiní, jedná se pravděpodobně o podvodníka, doufajícího se obohatit na váš účet!
V případě zjištěného pochybení bude sestaven protokol o místním šetření
Ten kontrolor sepíše přímo s vámi, pokud budete na místě právě přítomni, eventuálně se servírkou, číšníkem, prodavačkou – zkrátka s obsluhou vašeho podniku.
Protokol bude obsahovat především místo, předmět a čas kontroly, identifikaci kontrolora i zúčastněných osob a dále detaily o průběhu jednání, včetně vyjádření zúčastněných osob, případně jejich výhrad ke kontrolnímu postupu (a následné vyjádření kontrolora k daným výhradám).
Chybět by nemělo ani označení dokumentů a listin, které byly v rámci jednání předloženy.
Po sepsání protokolu jej podepíšete (nepodepsáním nic nezískáte, pouze si přitížíte) a obdržíte jeho kopii.
Co se bude dít následovně?
V tomto momentě může kontrolor postupovat třemi způsoby. Nejrozšířenějším z nich je uložení pokuty přímo na místě. Tu zaplatíte a dostanete stvrzenku, případně vám kontrolor dá pokutový lístek, který budete muset uhradit dodatečně (pokud nemáte dostatečný obnos při sobě).
Jako alternativa k okamžité pokutě může být předání přestupku do správního řízení, které dodatečně výši pokuty určí. Jestliže se řízení táhne příliš dlouho, může dojít i k promlčení přestupku.
Výše pokuty za nevystavení účtenky/neevidování tržby může dosáhnout až půl milionu Kč, málokdy se ale dostává tak vysoko – nejvýše při opakovaných přestupcích.
V krajním případně může kontrola rozhodnout i o zavření provozovny – to se může stát například v případě, kdy vám EET pokladna (nebo alespoň její elektronická alternativa typu Leeto) zcela chybí. Otevřít pak můžete teprve v momentě, kdy zajistíte nápravu.
Podnikáte s povinností EET a přišla na vás někdy kontrola? Jak celá věc probíhala? Poradili byste něco ostatním podnikatelům pro tyto případy?